Vragen

Veelgestelde Vragen

Het bestuur krijgt regelmatig vragen van bewoners. De meest gestelde vragen hebben we hier op een rij gezet, zodat u snel en makkelijk de informatie vindt die u zoekt.

Waar kan ik het huishoudelijk reglement vinden?

Dit kunt u hier vinden.

Wie beheert de administratie van de VvE?

Newomij beheert de administratie van onze VvE. Bezoek hun website op newomij.nl voor alle benodigde informatie. Neem rechtstreeks contact op met Newomij als u wilt inloggen op hun website.

Waar moet ik op letten tijdens mijn verhuizing?

Gebruik bij verhuizingen een externe verhuislift, aangezien de liften in ons gebouw niet ontworpen zijn voor grote of zware objecten.

De automatische deuropeners kunnen worden uitgeschakeld via een schakelaar naast de deuren (gebruik uw sleutel om de opener uit te schakelen). Blokkeer de deuren niet met objecten, dit kan schade veroorzaken. Vergeet niet om de automatische deuropener weer in te schakelen wanneer u klaar bent.

Tijdens uw verhuizing dient u ervoor te zorgen dat gemeenschappelijke ruimtes dagelijks schoon en netjes blijven. Eigenaren zijn verantwoordelijk voor het schoonmaken tijdens en na de verhuizing.

Belangrijk:

Als u ook bouw- of renovatiewerkzaamheden uitvoert, verwachten we dat u de gemeenschappelijke ruimtes (inclusief de liften) dagelijks schoon achterlaat. Doet u dit niet, dan zullen wij de schoonmaakkosten hiervoor aan u doorberekenen.

Mag ik mijn appartement verhuren?

Ja, u mag uw appartement verhuren, maar de verhuurperiode moet minimaal één maand zijn. Korte termijnverhuur (bijvoorbeeld weekenden) is niet toegestaan. Daarnaast moeten de volgende regels worden nageleefd:

  • Een ondertekende gebruiksverklaring moet worden ingediend bij het bestuur in geval van verhuur.
  • De verhuurder/eigenaar blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het gedrag van de huurders.

Belangrijk:

Het is NIET toegestaan om kamers te verhuren (de woning te splitsen in afzonderlijke verhuureenheden) in ons appartementencomplex, zelfs niet als de gemeente hiervoor een vergunning verstrekt. Dit staat tevens in het huishoudelijk reglement, waarmee u akkoord bent gegaan bij de aankoop van uw appartement.

Waar kan ik mijn afval kwijt?
  • Normaal afval: Gebruik de containers achter het gebouw aan de Willem Kraanstraat voor gescheiden afval (papier, glas en restafval).
  • Grofvuil: Plaats grote items in het aangewezen gebied aan de Willem Kraanstraat tussen woensdag 22:00 uur en donderdag 07:30 uur.
  • Dringend grofvuil: Breng items naar het afvalpunt aan de Seineweg. Zie amsterdam.nl/afval.

Belangrijk:

Laat geen afval of vuilniszakken achter in de openbare ruimtes, dit trekt namelijk ratten aan.

Zijn er regels voor harde vloeren?

Ja, er gelden regels om geluidsoverlast te voorkomen. U moet goedkeuring aanvragen voordat u harde vloeren legt. Raadpleeg het huishoudelijk reglement voor meer informatie.

Mag ik een afzuigkap installeren in mijn keuken?

U mag alleen een motorloze afzuigkap installeren vanwege het mechanische ventilatiesysteem van het gebouw.

Zijn er regels voor balkons?

Ja, de volgende zaken zijn niet toegestaan:

  • Bloembakken, droogrekken, enz., aan de buitenzijde van het balkon.
  • Het bevestigen van zonneschermen aan het gebouw of de ramen.
  • Huisdieren houden op het balkon.

Voor alle regels kunt u het huishoudelijk reglement raadplegen of contact opnemen met het bestuur.

Zijn schotels (satellietschotels) toegestaan?

Nee, satellietschotels zijn niet toegestaan aan de buitenzijde van het gebouw.

Is er glasverzekering voor ramen?

Ja, de VvE heeft een glasverzekering geregeld voor de buitenramen. Heeft u glasschade? Neem dan contact op met het VvE-bestuur. Het polisnummer is ook te vinden in het Newomij-portaal.

Kan ik een extra set sleutels van het gebouw krijgen?

Dat kan, maar we houden een beperkt aantal sleutels per huishouden aan. Dit zijn speciale hoogbeveiligde sleutels en het vervangen of bestellen van extra sleutels kost geld. U moet deze kosten zelf betalen. We hebben ook een keyfob-systeem (tags). We willen u vragen om waar mogelijk deze tags te gebruiken, omdat deze ongeldig kunnen worden gemaakt als ze verloren gaan.

Bij verlies van een sleutel, neem spoedig contact op met het bestuur.

Ik heb een lekkage in mijn appartement / door het appartement naast of boven mij.

Als er een lekkage is in uw appartement, raden we aan om eerst de hoofdwaterkraan van uw appartement af te sluiten en daarna een (gecertificeerde) loodgieter te bellen. Als u een lekkage ontdekt die andere appartementen beïnvloedt of als u last heeft van een lekkage van een ander appartement, neem dan contact op met de betreffende huiseigenaar en informeer het bestuur zodat we ook de loodgieters van het gebouw kunnen inschakelen.

Belangrijk:

Vanwege eerdere incidenten kan het bestuur vragen om de reparatie door de loodgieters van het gebouw te laten controleren om schade aan het gebouw zelf te voorkomen.

Schade aan uw eigen woning of die van anderen valt niet onder de verantwoordelijkheid van de VvE, tenzij de schade is veroorzaakt door iets dat onder het eigendom van de VvE valt (bijvoorbeeld een hoofdwaterleiding).